V boji proti kamionům město musí pokračovat

10. února 2010 v 23:01 | David Odnoha |  Jak to vidím já...
Kosmonoský horizont nám v lednu nabídl přehled stanovisek tří zúčastněných stran. Města Kosmonosy, které se snaží eliminovat průjezd nákladních vozidel městem, Policie ČR a Magistrátu MB, které jsou z více či méně objektivních důvodů proti tomuto záměru.

S průjezdem kamionů městy poblíž placených dálničních tahů a rychlostních silnic nebojují jen Kosmonosy. Už první informace z doby, kdy se výběr mýta připravoval, naháněly starostům přilehlých měst a obcí husí kůži. Od začátku se totiž hovořilo nikoliv o "satelitním" výběru mýta, ale o fyzických mýtných branách, které budou postaveny pouze na zpoplatněných komunikacích. A ty se, jak známo, dají objet.


Celá situace je jakýmsi pověstným začarovaným kruhem. Sám pracuji v automobilovém průmyslu, a tak vím, že pozice firem vůči dopravcům je tak silná, že například po nastartování mýtného nedošlo k navýšení již dříve nasmlouvaných cen! Konkurence byla a je tak veliká, že dopravci pak hledají všechny možné cesty, jak v lepším případě být v mírném zisku, v horším případě neprodělat. Úspora na mýtném je jen jednou z možností, avšak zároveň jednou z nejefektivnějších. I dnes, při cestě z a do zaměstnání vidím řidiče námi nasmlouvaných firem, jak v Kosmonosích sjíždí na Průmyslovou ulici a přes Kosmonosy jedou až do Mnichova Hradiště, ačkoliv vlastně kopírují pro ně mnohem pohodlnější rychlostní silnici R10. Když si však vezmete, že na placené silnici platí tuším přes 4 Kč za kilometr, je se čemu divit? Navíc od února platí mýto i auta nad 3,5 tuny, tudíž situace se bude opakovat (ani teď jsme dopravcům nenavyšovali sazby).

Celou tuto situaci pak odnášejí obyvatelé měst a obcí, kudy silnice 1.tříd vedou. Nejvíce pak naříkají lidé, kteří bydlí v domech lemujících právě průjezdné ulice. U nás se jedná o Boleslavskou, Debřskou a Hradišťskou, v menší míře pak Stakorskou ulici. Město - nejen na základě žádosti občanů - vyrazilo do boje s kamiony, či spíše s úřady. Město by sice mělo mít možnost omezit dopravu na komunikacích, které má ve vlastnictví (u nás Boleslavská ulice), ale realita je - jak vidno - jiná. Ani to nemusí stačit. Argumenty úřadů jsou sice víceméně pochopitelné, ale ne neprůstřelné.

Celé toto téma se probíralo i na prosincovém jednání zastupitelů. Starosta celou věc podal nejdříve jako hotovou věc, šéf správního odboru ing.Šimon uvedl, že se bude jednat nadále. Obyvatel Boleslavské ulice pan Kopecký se jen těžko smiřoval s tím, že by celý boj proti kamionům ve městě takto skončil. Nabádal k znovuobnovení jednání a zavádění dílčích opatření, která by průjezd těžkých nákladních aut městem řidičům minimálně velmi znepříjemnila. Zastupitel Petříček se odvolával i na možnost zažalovat stát kvůli emisím, hluku, "faktoru pohody"apod., nicméně i jeho slova vyzněla spíše skepticky. Pro pokračování jednání výrazně horovala i zastupitelka Kadlecová.

Celý tento problém nevznikl letos, ani loni. Kamiony do měst vyhnalo mýtné, a situace se nezlepšila ani poté, co klesl objem přepravovaného zboží. Vedení našeho města ale musí bojovat za přítomnost a budoucnost. Nainstalování měřiče rychlosti do Boleslavské je správným krokem, ale nebudou-li následovat kroky další, nezmění se k lepšímu nic. Je otázkou, nakolik by mohly pomoci petice či detailní průzkumy o hustotě provozu náklaďáků uvnitř našeho města. Boj není dobojován, osobně věřím tomu, že řešení se najde. Možná ne vítězné, ale i kompromisní by mnohé obyvatele města bezesporu potěšilo.
 


Anketa

Myslíte si,že se nakonec podaří omezit průjezd těžkých kamionů městem?

Ano
Ne

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama